Garden State

Hadde lenge hørt snakk om «Garden State» og det meste jeg hadde hørt var positivt. Jeg hadde som vanlig unngått å lese om filmen på forhånd, så jeg gikk til verket med blanke ark. Dette er en type film som tjener på å ta seeren på senga fordi den er såpass særegen på mange måter. Filmen er skrevet og regissert av Zach Braff, best kjent fra serien «Scrubs», som også spiller hovedrollen.  Filmen gjør egentlig ikke særlig mye ut av seg. Historien er original på noen områder og langt mindre original på andre, det er innpakningen som gjør at den skiller seg litt ut fra bermen av lignende filmer. Jeg likte spesielt bruken av musikk som minner litt om «The Royal Tenembaums», for de som har sett den. Filmen har også mange morsomme scener og hele filmen er gjennomgående sær uten at det blir overdrevet og spekulativt. Det hele er pent og pyntelig frem til slutten, som etter min mening er filmens store svakhet. Hele handlingen bygger opp mot et stort klimaks, men plutselig er det hele over. Denne svakheten gjør resten av filmen svakere, fordi det ble uklart for meg hva filmen egentlig ønsket å fortelle. Likevel synes jeg filmen var severdig, mest på grunn av en håndfull svært minneverdige enkeltscener og en av de sterkeste sparkene i magen jeg kan huske å ha opplevd i forbindelse med en film; terningkast 4.

Legg igjen en kommentar

