The Ghost Writer

Tidligere denne uken var det tid for kinobesøk igjen og det var Roman Polanskis nyeste film, «The Ghost Writer», som sto på planen. Jeg skal ikke skryte på meg noe Filmen går muligens under sjangeren politisk thriller, men det er vel snakk om glidende overganger her. Roman Polanski er en mester på å lage paranoid og mystisk stemning i filmer og jeg vil si at han lykkes svært godt også i denne filmen. Helt fra filmen begynner får man en følelse av at noe er galt, men få floker løses opp før helt på slutten av filmen. Underveis skjedde det strengt tatt ikke så veldig mye, men den intense stemningen og flere underholdende scener gjorde at tiden gikk fort.

Derfor er det litt trist at det skjærer seg jo nærmere filmen kommer mot slutten. Etter at hele handlingen har bygd seg opp til klimakset slutter det altfor fort med en noe merkelig slutt som er full av logiske brister. Historien blir i det hele tatt litt for enkel, jeg bygde meg opp forventinger om et langt mer innfløkt plot enn det som til slutt ble servert. På tross av dette ble jeg underholdt så og si hele veien og det er jo i bunn og grunn det som teller aller mest. Det er bare så dumt at det som kunne ha vært en fantastisk film ender opp med å bli en god film; terningkast 4.

Legg igjen en kommentar

