Watchmen

Jeg er i utgangspunktet noe skeptisk til superheltfilmer, men i de siste årene har vi blitt bombardert med stadig flere filmer og noen av dem har vært av svært god kvalitet. Selv har jeg falt for X-Men-trilogien (det utelukker dette makkverket) og de to nyeste Batman-filmene. Disse filmene er interessante fordi de bidrar med noe mer enn kampen mellom godt og ondt og imponerende spesialeffekter. «Watchmen» føyer seg pent inn i denne klubben. Filmen er basert på den kritikerroste tegneserien med samme navn og låner mye av det visuelle utrykket til originalverket. Historien er i mine øyne filmens sterke side. Den er intelligent, interessant og manøvrerer stort sett utenfor de verste klisjeene. Ettersom jeg ikke har noe kjennskap til originalverket kan jeg ikke uttale meg noe om hvordan filmen klarer å overføre historien mellom mediene, men en viss grad av forenkling er det nok snakk om.

Kort oppsummert var dette en film jeg koste meg til. Regissør Zach Snyder (mannen bak den langt mindre interessante «300») klarer å være temmelig innovativ og eksperimentell til tider uten at det blir påtatt og overdrevent. Dette gjelder det visuelle og spesielt musikken, som stort seg beveger seg innenfor nyere og eldre pop og rock, et klart brudd med pompøs klassiskinspirert musikk som dominerer denne typen filmer. Jeg har sansen for de fleste av de involverte skuespillerne og jeg synes de fungerte godt sammen på lerretet (eller PC-skjermen om du vil). To av karakterene (Dr. Manhattan og Rorschach) er blant de mest interessante jeg har sett i en film noensinne. Jeg kom dessuten i et filosofisk humør etter å ha sett filmen, noe som må sies å være litt av en prestasjon. Denne filmen havner i kategorien av filmer som jeg liker fordi de er severdige samtidig som de skiller seg fra alt annet, derfor blir det: terningkast 5.

Legg igjen en kommentar

