District 9

district9

I helgen var det tid for science fiction i form av den sør-afrikanske filmen «District 9». Filmen er den første langfilmen av regissør Neill Blomkamp og hovedrolleinnehaver Sharlto Copley hadde aldri vært i nærheten av noe som lignet en skuespillerkarriere før han fikk rollen i kortfilmen «Alive in Joburg» som er inspirasjonen for «District 9». På tross av mangelen på rutine i sentrale ledd i produksjonen, er resultatet ganske forbløffende. Det hele starter noe knølete i en «mockumentary»-stil, men det tar seg opp etter hvert og filmen kommer til slutt inn et flott driv. Premisset for historien er originalt og filmen klarer derfor å styre unna en del sci-fi-klisjeer (men langt i fra alle). Generelt vil jeg si at CGI-effektene er brukt med forsiktighet og omhu, og den blir ikke like «in your face» som man ser i mange andre av dagens filmer. Dette gir filmen større grad av realisme og troverdighet, i den grad man kan snakke om dette innenfor denne sjangeren. Alt i alt er dette en veldig underholdende film som hold meg spent i stolen gjennom nesten to timer. Når jeg likevel er litt usikker på hva jeg skal gi filmen, skyldes det at jeg synes de kunne gjort mer ut av det som kunne ha vært en umiddelbar science fiction-klassiker.  Derfor ender jeg opp på terningkast 4.

Legg igjen en kommentar

