Inglourious Basterds

inglourious-basterds-1

Da er det på tide med en noe forsinket filmanmeldelse. Før helgen så jeg Quentin Tarantinos siste film; Inglourious Basterds. Jeg er ikke en spesielt stor fan av Tarantino (i forhold til mange andre), men jeg synes han har gode øyeblikk som er svært severdige. Denne filmen bygger på mange måter opp under dette inntrykket. Jeg var spent på hvordan Tarantino ville fortelle en historie satt under andre verdenskrig, noe som har fått et noe blandet resultat. Premisset for selve filmen er interessant nok, og jeg synes Tarantino klarer å skape en tidsriktig atmosfære. Men hele opplegget blir gradvis mer tøvete ettersom filmen skrider frem og jeg klarte ikke helt å engasjere meg i det som skjedde. Mange vil hevde at man ikke skal ta Tarantino så seriøst som jeg ofte gjør, men det jeg først og fremst etterlyser er en klar rød tråd gjennom hele filmen. Noen scener kunne vært tatt rett ut av en seriøs krigsfilm, mens andre omtrent er parodier på en komedie. To skuespillere redder imidlertid denne filmen fra mageplask: Christoph Waltz som Hans Landa og Mélanie Laurent  som  Shosanna Dreyfus. For meg er denne filmen Quentin Tarantino på det jevne: terningkast 3.

Legg igjen en kommentar

