Annie Hall

annie_hall

I helgen var det tid for Woody Allens kanskje mest kjente film; Annie Hall. Jeg blir stadig overrasket over hvor underholdt jeg blir av filmene hans, spesielt med tanke på at han gjentar den samme oppskriften om og om igjen. Nok en gang handler det om forhold som er av og på, filosofering over de store spørsmål og dialog med høyt tempo, alt krydret med komiske elementer som dukker opp innimellom. For min del er det nok de rundt ti klassiske sitatene i hver film som gjør Woody Allens filmer severdige for meg, i tillegg til at det er ukomplisert underholdning. Det som skiller Annie Hall fra hopen er en håndfull meta-øyeblikk hvor Allan snakker direkte til publikum og noen scener hvor hovedpersonene ser sine egne liv utenfra. Dette fungerer greit nok og forstyrrer ikke resten av handlingen for mye. Ellers var det gøy og se purunge skuespillere som Christopher Walken, Jeff Goldblum og Sigourney Weaver i minimale statistroller. Nok en gang må jeg slå til med mitt favoritt-terningkast, nemlig terningkast 4.

Legg igjen en kommentar

