City Lights

CityLights

Den andre filmen jeg så i helga var klassikeren «City Lights» fra 1931. Dette er en av Charlie Chaplins mest kjente filmer, hvor han selv spiller hovedrollen i tillegg til at han står for regi, produksjon, manus og musikk. Det er liten tvil om at Chaplin er en av filmhistoriens mest begavede personer, og «City Lights» er et av bevisene for det. Historien er svært god og rørende, og Chaplin forteller den svært godt med de begrensede filmtekniske virkemidlene som eksisterte på den tiden. I kraft av sin stjernestatus klarte Chaplin å trumfe i gjennom at filmen skulle være en stumfilm, på tross av at lydfilmene var dominerende allerede på den tiden. Dette bringer jo med seg sine positive og negative sider; det blir mer rom for kroppsutrykk og mimikk, men dialogen blir naturlig nok begrenset til de sparsomme «dialogkortene» som dukker opp innimellom. Dessverre blir slapstick-elementene i denne filmen litt for tøvete og repetitive etter min mening, den er også noe malplassert i forhold til historien. Ellers er skuspillet i denne filmen upåklagelig, og en av de tingene filmen lykkes klart best med. Alt i alt er dette nok en film som jeg koste meg med og som jeg er glad for at jeg har sett, men som ikke satte i gang noen dypere emosjonelle prosesser underveis og etterpå; terningkast 4.

Legg igjen en kommentar

