Island Dag 4 (slutten på visa)

Da var det klart for siste dag, og hva var vel mer passende enn et avslappende opphold i den Blå Lagune? Dette er et av de mer kjente stedene på Island og et mål for reisene fra nær og fjern. Etter en busstur på 45 minutter stoppet vi midt ute i et surrealistisk og goldt lavafelt. I nærheten ligger det et stort og futuristisk utseende geotermisk kraftverk, noe som gjør scenen enda mer utenomjordisk. På forhånd fryktet jeg at dette stedet ville være overfylt av mennesker, men til min store glede var det ganske romslig. Etter en kjapp naken dusj (geotermiske badeanlegg på Island renses ikke kjemisk, så islendingene ser svært seriøst på hygiene) gikk jeg ned og ut i selve lagunen. Det første inntrykket var en sur bris som gjorde et ensifret antall varmegrader enda kaldere. Heldigvis var redningen nær; det 38 grader varme, melkehvite vannet i lagunen. Å senke legemet mitt ned i dette vannet er noe av det mest behagelige jeg har opplevd i min levetid. Kombinert med de mange sanseintrykkene fra landskapet rundt anlegget gjorde dette til en fantastisk opplevelse. Og som nevnt tidligere var det godt med plass (jeg vet ikke om dette er normalnivået, men det burde være en ganske travel tid på året), så det var fritt for å plaske litt rundt. Flere steder var det fri tilgang på ansiktskrem som inneholdt sunne mineraler og blablabla, så da var det bare å leke Patrick Bateman (eller ikke?) og prøve det ut.  Det var forsåvidt forfriskende nok, men jeg kan ikke gå god for noen permanent virkning.

Legg igjen en kommentar

