Låt den rätte komma in

lettherightoneinpic

Har nettopp sett den svenske filmen «Låt den rätte komma in» av den enkle grunn at den har sneket seg inn på den meget eksklusive Top 250-listen til IMDB. Dette blir nok en merkelig anmeldelse ettersom jeg er av den klare oppfatning at jo mindre man vet om denne filmen før man ser den, jo bedre blir den. Det jeg kan si er at jeg synes denne filmen er et imponerende stykke håndtverk. Filmteknisk sett er den uovertruffen med mange originale grep og fantastiske bilder. Det er interessant å se hva svenskene får til og denne filmen er noe norske filmskapere bør strekke seg etter. Historien er basert på en svensk bok med samme navn og er i mine øyne ganske sinnsyk, mye på grunn av at man har med barn og gjøre i hovedrollene. Det var flere tilfeller hvor jeg ble sittende og måpe i overraskelse av flere scener i filmen. Historien hører i utgangspunktet til en sjanger jeg er noe skeptisk til, men den originale settingen (et vinterkledt Stockholm på starten av 80-tallet) og barn i hovedrollene gjør det hele mer nyskapende og interessant. Alt i alt en film jeg vil anbefale sterkt fordi den er unik på en positiv måte, jeg ender for min del opp på terningkast 5.

Legg igjen en kommentar

