Milk

milk_sean_penn

Sean Penn mottok sin andre Oscar (den første fikk han i 2003 for sin rolle i filmen «Mystic River») i år for sin rolle som den amerikanske homoaktivisten Harvey Milk i filmen «Milk». Selv om å portrettere en homofil person er selve snarveien over alle snarveier til å få oppmerksomhet fra akademiet, må jeg si at Penn gjør en imponerende jobb som fortjener den oppmerksomheten den har fått. Uten at jeg kjenner særlig godt til den virkelige Harvey Milk, må jeg si at Penn gjennomgår en imponerende forandring fra den type roller jeg har sett ham gjort tidligere. Stemmen, kroppsspråket og ansiktsuttrykket fremstår som utrolig gjennomarbeidet gjennom hele filmen.

I en film hvor Penn er med i så og si hver eneste rute, fører dette alene langt på vei til at filmen blir god i mine øyne. Jeg synes i tillegg at historien er interessant og engasjerend. Filmen klarer også å skape en overbevisende 70-tallsstemning ved hjelp av autentiske opptak fra de virkelige hendelsene. I det hele tatt er det svært lite som ikke er tilfredsstillende i denne filmen. Kanskje starter den noe for sent i Harvey Milks liv for å forstå hvorfor han gjennomgikk den utviklingen han gjorde. Jeg ender uansett opp på terningkast 5.

Legg igjen en kommentar

