Valkyrie

valkyrie_lg

For nøyaktig 65 år siden forsøkte en gruppe tyskere å ta livet av Adolf Hitler, denne hendelsen har senere blitt kjent som 20.juli-attentatet. I den forbindelse var det interessant å se hvordan den mye omtalte filmatiseringen «Valkyrie» klarer å gjenfortelle hendelsene. Sant og si ble jeg faktisk  noe positivt overrasket. Jeg hadde forventet en noe enklere film med høyere tempo enn det som var tilfellet. Castingen er noe merkelig omtrent over hele linjen, med et hederlig unntak for Tom Cruise. Uavhengig av hans personlige liv har han alltid i mine øyne fremstått som en svært god skuespiller, og han skuffer heller ikke her. Skuespillet hans inneholder ikke de store Oscar-verdige øyeblikkene, men han fremstår som en troverdig utgave av Claus von Stauffenberg gjennom hele filmen. Det britiske stjernegalleriet, med Bill Nighy, Kenneth Branagh og Tom Wilkinson i spissen sliter etter min mening med å fremstå som troverdige tyske militære. Mye har selvsagt med språk og gjøre, men også med at dette momentet i likhet med alle filmer som involverer persongalleriet i Nazi-Tyskland dessverre må sammenlignes med hvordan det ble løst i mesterverket «Der Untergang» (med andre ord perfekt). Filmen klarer heller ikke helt å skildre karakterene godt nok. Jeg satt med følelsen av at jeg ikke helt visste hvem de som sto bak attentatforsøkene egentlig var. Filmen hadde kanskje hatt bruk for en ekstra time til dette formålet, men da hadde det riktignok blitt snakk om en helt annen film. Det filmen imidlertid filmen lykkes langt bedre med er å holde et spennende driv gjennom hele filmen som er en thriller verdig. Dette gjennomføres med avmålte scener som det ikke dveles for mye med før handlingen drives videre og ved et intenst og godt soundtrack. Likevel er filmen detaljerik og dermed interessant hvis man ikke er altfor kjent med hendelsene i forbindelse med plottet. Dette drivet bragte med seg en kjærkommen bieffekt for meg, nemlig at filmen er veldig spennende selv om jeg til enhver tid var klar over hvordan det hele endte. Dette er en stor prestasjon, noe som fører til at filmen får et fortjent terningkast 5 fra meg.

Legg igjen en kommentar

